Monday, May 17, 2010

Budu

Makanan : Budu.

Di Terengganu, Budu merupakan pelengkap makanan yang sangat terkenal dan digemari. Budu ialah hasil proses daripada ikan bilis yang diperam sehingga hancur. Sesetangah orang menganggap budu sebagai makanan yang busuk, tetapi bila sudah merasai penangan budu, tanggapan negatif itu akan hilang. Sebelum dicicah, budu kebiasaannya dihidang bersama lada, perahan limau nipis ataupun hirisan mangga.

Budu sering diperlekeh oleh warga luar kerana baunya yang menarik deria bau. Namun begitu, berdasarkan kajian yang dilakukan oleh siantis luar negara, penemuan baru-baru ini membuktikan kandungan budu memiliki glutathione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser. Kenyataan ini bagaikan satu kejutan bagi golongan yang selama ini memperlekehkan kewujudan budu yang dianggap makan "kuno".

Budu boleh didapati dengan mudah di pasaraya-pasaraya mahupun kedai-kedai runcit di Terengganu.

0 Komen:

Copyright Tourism Malaysia
 

Perihal Blog dan Diriku

Blog ini diwujudkan sebagai tempat rujukan dan panduan kepada Pelancong dari dalam atau luar negeri Terengganu. Artikel yang dikarang adalah berasal dari buah pemikiran penulis sendiri berasaskan fakta dan rujukan dari buku dan media lain. Tidak wujud plagiat dalam penulisan dan juga dari sudut media iaitu gambar-gambar yang dipamerkan (watermart jomterengganu.blogspot.com) adalah hak milik blog ini dan tidak diambil dari mana-mana sumber lain. Sebarang masalah dan pertanyaan boleh email kepada saya selaku penulis blog di jomterengganu@gmail.com

Media