Sunday, June 20, 2010

[Jom Selam] Pulau Redang

Pulau Redang merupakan nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi dalam dunia pelancongan ini. Nama yang begitu tersohor hingga ke pelusuk dunia pastinya mempunyai satu kekuatan yang luar biasa bukan sekadar omongan sahaja. Merupakan pulau terbesar di antara pulau-pulau di Terengganu pulau ini terletak 45 KM dari Kuala Terengganu. Sekali pandang pastinya pelancong@pengunjung akan kepukau akan keindahan pulau ini.

Pulau Redang ini dikelilingi dengan 9 buah pulau lain iaitu Pulau Lima, Pulau Paku Besar, Pulau Paku Kecil, Pulau Kerengga Besar, Pulau Kerengga Kecil, Pulau Ekor Tebu, Pulau Ling, Pulau Pinang dan Pulau Redang. Kehidupan laut yang pelbagai dengan perlbagai jenis spesis ikan, terumbu karang, dan penyu bukanlah suatu perkara yang anda patut lupakan semasa mengunjungi ke pulau ini.


Mereka yang ingin berjemur di bawah sinaran matahari menghadap lautan yang indah terbentang boleh menjadikannya kenyataan di pulau ini. Kebanyakkan resort di pulau ini menghadap laut. Aktiviti utama para pelancong ke pulau redang pastinya untuk melihat isi laut yang terdiri dari ikan dan batu karang. Aktiviti Snorkelling adalah aktiviti yang wajib ada di setiap resort atau chalet yang mereka duduki. Tempat utama snorkelling adalah di Taman Laut yang terletak di sebuah pulau iaitu Pulau Pinang. Di sini, terdapat pelbagai jenis ikan dan terumbu laut yang menarik dan ikan-ikan yang berwarna warni mengelilingi anda.

Jika anda ingin berkunjung ke pulau ini pastikan anda menempah tiket bot dan penginapan lebih awal terutamanya ketika musim puncak iaitu cuti sekolah dan cuti am.


Antara resort yang ada di Pulau Redang ini ialah :
  • Laguna Beach Resort
  • Berjaya Beach Resort
  • Redang Beach Resort
  • Redang Bay Resort
  • Redang Reef Resort
  • Redang Kaling Resort

Berikut adalah jangka masa perjalanan dari destinasi ke Kuala Terengganu :
  • Dari KL - Kuala Terengganu - 8 Jam
  • Dari Singapore - Kuala Terengganu - 9 Jam
  • Dari Johor Bahru - Kuala Terengganu - 10 Jam
  • Dari Pulau Pinang - Kuala Terengganu - 9 Jam
Pautan Berkaitan :
Ku Di Pulau Redang

* Buat masa ini Jeti di Merang ditutup, sila gunakan Jeti di Kuala Terengganu



--------------------------------------------------------------------
Peta Pulau Redang


Besarkan Peta

Kongsikan Bersama


2 Komen:

Mie said...

Gambar last tu lawa..

abg nas said...

memang cantik... berase nak g jer...

Copyright Tourism Malaysia
 

Perihal Blog dan Diriku

Blog ini diwujudkan sebagai tempat rujukan dan panduan kepada Pelancong dari dalam atau luar negeri Terengganu. Artikel yang dikarang adalah berasal dari buah pemikiran penulis sendiri berasaskan fakta dan rujukan dari buku dan media lain. Tidak wujud plagiat dalam penulisan dan juga dari sudut media iaitu gambar-gambar yang dipamerkan (watermart jomterengganu.blogspot.com) adalah hak milik blog ini dan tidak diambil dari mana-mana sumber lain. Sebarang masalah dan pertanyaan boleh email kepada saya selaku penulis blog di jomterengganu@gmail.com

Media