Thursday, June 24, 2010

[Jom Lawat] Kampung Cina

Destinasi : Kampung Cina

Kampung Cina atau dalam bahasa Cina Teng Lang Po terletak di dalam Bandaraya Kuala Terengganu. Kampung ini juga dikenali sebagai Little Chinatown dikalangan pelancong asing yang melawat.
Sejarah kampung ini, pernah menjadi pusat perdagangan dan perniagaan antarabangsa terpenting di rantau ini pada abad ke 18. Ia menyimpan pelbagai warisan bersejarah termasuk deretan bangunan tua yang berseni. Atas dasar itu Pengerusi Badan Perhubungan MCA Negeri Terengganu yang juga Timbalan Yang Dipertua Dewan Negara, Datuk Ir. Wong Foon Meng berkata, pihaknya menyokong jika ada sebarang cadangan untuk menjadikan Kampung Cina sebagai salah satu tapak warisan dunia di negara ini.



Kongsikan Bersama


0 Komen:

Copyright Tourism Malaysia
 

Perihal Blog dan Diriku

Blog ini diwujudkan sebagai tempat rujukan dan panduan kepada Pelancong dari dalam atau luar negeri Terengganu. Artikel yang dikarang adalah berasal dari buah pemikiran penulis sendiri berasaskan fakta dan rujukan dari buku dan media lain. Tidak wujud plagiat dalam penulisan dan juga dari sudut media iaitu gambar-gambar yang dipamerkan (watermart jomterengganu.blogspot.com) adalah hak milik blog ini dan tidak diambil dari mana-mana sumber lain. Sebarang masalah dan pertanyaan boleh email kepada saya selaku penulis blog di jomterengganu@gmail.com

Media