Friday, April 9, 2010

[Jom Selam] Pulau Perhentian

Destinasi : Pulau Perhentian

Sebuah pulau antara pulau tercantik di dunia yang terletak di Negeri Terengganu. Terletak 21KM dari pesisir pantai Kuala Besut. Airnya yang berkilau jernih dengan pasir pantai yang memutih bakal menhangatkan lagi suasana percutian anda ke Pulau Perhentian ini. Nama Perhentian diambil sempena nama tempat perhentian para nelayan dari Terengganu dan juga Kelantan berlindung semasa ribut.

Untuk ke pulau ini, anda perlulah menaiki bot dari Jeti Kuala Besut yang memakan masa 30 minit jika menaiki bot laju dan 1 jam 30 minit jika bot biasa. Dari Kuala Terengganu, anda boleh mendapatkan bas berhawa dingin atau teksi untuk sampai ke Kuala Besut.Permandangan sekeliling sepanjang perjalanan tidak akan membosankan anda dengan pemandangan kampung dan aktivitinya.

Kadar bayaran bot pula, RM 70 bagi dewasa (pergi balik) dan RM 35 bagi Kanak-kanak (pergi balik). Jika ingin satu hala sahaja Rm40 dikenakan bagi dewasa dan Rm 20 bagi kanak-kanak.

Aktiviti di Pulau ini yang boleh dilakukan ialah seperti Snorkelling, Skuba, Aktiviti Tepi Pantai, Memancing Laut Dalam dan Jungle Trekking.

Antara resort di Pulau Perhentian Besar ini ialah :

~Perhentian Island Resort::..
~Coral View Island Resort::..
~Tropical Reef::..
~Watercolour Paradise::..
~Cozy Chalet
~Cocohut Chalet::..
~D'Ayumni Chalet
~Abdul Chalet::..
~Flora Bay::..
~Fauna Chalet::..
~Samudra Chalet::..
~Arwana Resort::..

Resort Pulau Perhentian Kecil

~ Shari-La Resort::..
~ Petani::..
~ Watercolour Impiani:..

Jika anda meminati aktiviti menyelam ini adalah kadar bayaran yang dikenakan :

0 Komen:

Copyright Tourism Malaysia
 

Perihal Blog dan Diriku

Blog ini diwujudkan sebagai tempat rujukan dan panduan kepada Pelancong dari dalam atau luar negeri Terengganu. Artikel yang dikarang adalah berasal dari buah pemikiran penulis sendiri berasaskan fakta dan rujukan dari buku dan media lain. Tidak wujud plagiat dalam penulisan dan juga dari sudut media iaitu gambar-gambar yang dipamerkan (watermart jomterengganu.blogspot.com) adalah hak milik blog ini dan tidak diambil dari mana-mana sumber lain. Sebarang masalah dan pertanyaan boleh email kepada saya selaku penulis blog di jomterengganu@gmail.com

Media