Thursday, April 29, 2010

Jom Chandat Boh!!

Destinasi : Berhampiran Pulau Kapas

Geng Chandat dari Marang

Yeah..Musim Chandat Sotong Kembali!! Petang Khamis 29 April, aku bersama geng-geng dari Marang bersiap sedia untuk turun ke laut. Ini pengalaman kedua turun berchandat di Terengganu. Imbas sedikit, sebelum sampai ke Jeti Chendering ini, aku singgah di Pusat Bandaraya membeli sedikit peralatan untuk menchandat. Walaupun alat chandat ini kebiasaannya sudah disediakan di atas bot, tapi mungkin aku lebih berpuas hati dengan alatan ku sendiri. Ok kembali ke pada cerita di jeti, selepas menunaikan Solat Asar, kami turun ke bot dengan alatan dan bersedia untuk berlabuh dari Jeti Chendering menuju ke Destinasi Chandat iaitu berhampiran dengan Pulau Kapas.

Stenby nok terjun

Menunggu sampai ke destinasi
Perjalanan yang memakan masa hampir satu jam ini memberi peluang kepada aku untuk menikmati pemandangan laut dan daratan. Sungguh indah dan mengasyikkan. Dan sempat juga aku menyiapkan kelengkapan ku untuk berchandat. Disebabkan aku ni sedikit mabuk laut jadi gambar kat atas bot tidak banyak di"snap". Destinasi pertama yang kami tuju tidak banyak mendatangkan hasil. Kemudian kami berpindah ke lokasi seterusnya di bawah pimpinan kapten kami Ust Mahari.

Guane beso dok?
Alhamdulillah, sebaik sahaja kami melabuhkan chandat kami di lokasi seterusnya, Ust. Mahari berjaya menaikkan sotong dengan hanya menunggu 2 minit. Kemudian dituruti dengan krew-krew yang lain. Sememangnya kami berpesta sotong malam ni. Dan hanya bot kami sahaja yang berchandat di kawasan ini membolehkan hasil tuaian dibolot oleh kami.

Hasil Tangkapan 5 jam
Selepas hampir 5 jam kami berchandat, enjin genarator tiba-tiba rosak menyebabkan bot kami kegelapan. Kemudian kami mengambil keputusan untuk balik lebih awal dari sepatutnya. Dalam perjalanan balik aku mengemaskan peralatan. Sampai di jeti semua berkumpul untuk membahagikan hasil tangkapan. Kira 200 ekor sotong berjaya kami naikkan. Selepas membahagikan sotong-sotong tersebut aku pulang dengan hati yang riang..lalala..esok aku akan ke KL..jadi akan singgah di tempat menarik sepanjang perjalanan. Nanti kan komentar dari ku..Wassalam

Bergambar untuk kenangan


Pernah Berchandat? Ingin Bertanya? Berikan Komen Anda Mengenai Artikel ini.TQ

2 Komen:

rilsyam on June 1, 2010 at 9:46 PM said...

aku gi candat kat pulau kapas 28.5.2010, dapat 3 ekor je..

sblm tu gi doh. 14.5.2010, dapat 3 ekor jugok.
ke sutong takdok lening...

25.6.2010, nok gi pulok kat pulau bidong. tra sekali lagi..

zamri said...

Sotong dop wape ader lening bos.

bulan gelap. tunggu taun depan plop.

Copyright Tourism Malaysia
 

Perihal Blog dan Diriku

Blog ini diwujudkan sebagai tempat rujukan dan panduan kepada Pelancong dari dalam atau luar negeri Terengganu. Artikel yang dikarang adalah berasal dari buah pemikiran penulis sendiri berasaskan fakta dan rujukan dari buku dan media lain. Tidak wujud plagiat dalam penulisan dan juga dari sudut media iaitu gambar-gambar yang dipamerkan (watermart jomterengganu.blogspot.com) adalah hak milik blog ini dan tidak diambil dari mana-mana sumber lain. Sebarang masalah dan pertanyaan boleh email kepada saya selaku penulis blog di jomterengganu@gmail.com

Media