Saturday, July 10, 2010

[Jom Lawat] Bukit Besi


Destinasi : Bukit Besi

Bukit Besi adalah sebuah lokasi perlombongan terkenal di negeri Terengganu yang terletak di daerah Dungun suatu masa dahulu. Ia ditutup pada tahun 1970" yang mana kini menjadi sejarah dan meninggalkan satu tasik iaitu Tasik Puteri kesan dari perlombongannya.

Dahulunya perlombongan di Bukit Besi ini adalah antara yang terbesar di dunia yang mana dibuka oleh syarikat Perlombongan Nippon. Namun mulai tahun 1945 sehingga 1947 ia diambil alih oleh British seterunya menjualnya kepada syarikat Eastern Miningdan Metal Company mulai 1949 sehingga 1960. Dan pada 1970 Kerajaan negeri Terengganu mengambil keputusan untuk menutupnya seterusnya menjadikan lombong ini sebagai salah satu tempat perlancongan untuk Negeri Terengganu.





Kongsikan Bersama


0 Komen:

Copyright Tourism Malaysia
 

Perihal Blog dan Diriku

Blog ini diwujudkan sebagai tempat rujukan dan panduan kepada Pelancong dari dalam atau luar negeri Terengganu. Artikel yang dikarang adalah berasal dari buah pemikiran penulis sendiri berasaskan fakta dan rujukan dari buku dan media lain. Tidak wujud plagiat dalam penulisan dan juga dari sudut media iaitu gambar-gambar yang dipamerkan (watermart jomterengganu.blogspot.com) adalah hak milik blog ini dan tidak diambil dari mana-mana sumber lain. Sebarang masalah dan pertanyaan boleh email kepada saya selaku penulis blog di jomterengganu@gmail.com

Media